subota, 31. ožujka 2012.

VIDOVNJACI AFGANISTANA

Za vidovnjake je Afganistan zemlja snova. Broj ljudi koji traže njihovu pomoć - većinom su to žene - svakim danom sve je veći. Ali, "proricanja" ponekad mogu imati katastrofalne posljedice. Glavobolja, ljubavni problemi, bračni problemi – za svaku nevolju vidovnjaci koje u Afganistanu nazivaju „taviz nevis“ obećavaju rješenje. U svakom selu u toj zemlji ima jedan ili više vidovnjaka. Njihov posao ima višestoljetnu tradiciju. Osobito zbog tri razloga ljudi dolaze njima, kaže Nasir Qasemi, vidovnjak i iscjelitelj iz Kabula. „Brojni nezaposleni žele da pozitivno utječem na sudbinu kao bi oni našli posao. Osim toga dolaze mi brojni bolesni ljudi. Ali, najčešće mi se obraćaju žene koje imaju probleme u ljubavi ili u braku.“ Obiteljski problemi, ljubavni jadi... „Brzo rješavanje problema“ Qasemi kao i većina vidovnjaka nema uredske prostorije. Obično sjedi uz rub neke prašnjave ceste u središtu glavnoga grada. Kao „ured“ služi mu mali, stari stol. Na njemu se nalazi nekoliko kockica i nekoliko starih, požutjelih knjiga s neobičnim znakovima, koji podsjećaju na staroegipatsko pismo. Njegove „pacijente“ ne smeta to što moraju sjediti na hladnoj zemlji, dok „meštar“ traži rješenje u čudnim katalozima. „Ono što je nama bitno jesu rezultati“, kaže 40-godišnja Fatima. „Imala sam velike probleme s mužem i molila sam vidovnjaka da mi pomogne. On mi je napisao dvije odgovarajuće molitve koje sam morala staviti u jednu crvenu i jednu bijelu omotnicu. Od tada je sve u našem braku jako dobro.“ I 18-godišnja Freshta iz Kundusa čvrsto vjeruje u nadnaravne sposobnosti njezinoga vidovnjaka. Ona je uvjerena da on može djelovati ne samo protiv ljubavnih jada, nego i protiv trajno slabe sposobnosti koncentracije učenika. „Vidovnjak mi je rekao da se u školi ne mogu koncentrirati zbog moje izuzetne obiteljske situacije. On mi je napisao neke molitve i sad je sve u najboljem redu.“ "Pomaže i kod koncentracije..." „Svladavanje zlih duhova“ Afganistanski vidovnjaci i iscjelitelji djeluju prema jednostavnom načelu. Oni svojim klijentima nikad ne kažu da su sami suodgovorni za svoje probleme. Sve pomno saslušaju i onda za aktualne probleme optuže zločestu svekrvu ili nekoga drugog od rodbine ili pak zle duhove. A onda dolazi najvažnija poruka: „Uz velikodušan milodar moguće je svladati zlu rodbinu ili zle duhove“, poručuje vidovnjak. Samozvani mudraci žive od ljudske naivnosti. I njihovi savjeti nemaju uvijek dobre posljedice. Dvadesetjednogodišnja Zarlašat iz Kabula pripovijeda kako su joj savjeti vidovnjaka zagorčili život. „Moja svekrva bi htjela za svoje kćeri naći dobre muževe, ali to joj dosad nije uspjelo. Vidovnjak joj je rekao da je za to kriva njezina zla nevjesta, dakle ja. Od tada me ona redovito tuče štapom.“ Zbog vidovnjaka svekrva tuče nevjestu Nedostaju ozbiljna savjetovališta Slučaj Zarlašat nije iznimka, kaže liječnik opće prakse Zabiullah Fetrat. Brojni njegovi pacijenti žale se na slične probleme. „Mi u Afganistanu gotovo nemamo psihologa ili obiteljskih savjetovališta. Brojni ljudi, osobito žene, trebaju nekoga tko će ih saslušati i ohrabriti. Tu rupu popunjavaju takozvani vidovnjaci – s djelomice stravičnim posljedicama za njihove klijente.“ Liječnici nisu jedini koji ljude u Afganistanu upozoravaju na opasnost koja im prijeti od navodnih vidovnjaka. I brojni hodže nazivaju vidovnjake šarlatanima. Ali, ni školskoj medicini ni vjerskim institucijama nije dosad uspjelo naškoditi vjerodostojnosti vidovnjaka među pučanstvom. A sami vidovnjaci odbacuju svaku kritiku. „Nas je bilo već prije petsto godina i bit će nas i u idućih petsto godina“, proriče Nasir Qasemi, „taviz nevis“ iz Kabula.

Nema komentara:

Objavi komentar